|
Ellen-Margrethe og
Erik Adriansen, Årslev. |
|
Udefra ligner det et ganske
almindeligt parcelhus, som så mange andre fra halvfjerdserne, men så
snart vi er trådt ind i den rummelige entre', og er blevet budt
velkommen af ægteparret Adriansen, ændrer billedet sig.
Fra hver en krog, og hver en væg,
kigger minderne frem, minder fra næsten halvtres års ægteskab, og ikke
at forglemme de håndarbejder, billeder, legetøj og meget andet, der er
gemt gennem flere slægtled, og parret fortæller glad og gerne om det
altsammen.
Om Ellen - Margrethes mor, der
kreativt brugte, hvad hun havde i huset, og blandt andet syede store,
vidunderlige, puder af diverse garnrester, puder, der i dag lyser op
rundt i sofahjørnerne.
Erik især, har en forkærlighed for
den svenske maler Carl Larsson, og det ses tydeligt på køkkenlågerne,
der er malet varmt røde.
Souvenirs fra rejser og vigtige
begivenheder er blandet med møbler og billeder, der betyder noget helt
særligt, og medens vi går rundt i huset, hører vi om det altsammen.
På bordet i spisestuen er samlet en
hel del ting, som parret gerne vil give til museet, ting, som helt klart,
vil hjælpe godt med til, at belyse hverdagslivet omkring den generation,
der voksede op i fyrrerne og halvtresserne.
|
 |
Præsentationskjolen er der næppe mange, der kender
betydningen af i dag, men tager vi Den hvide Frokostbog fra Tørsleffs
Husmoder Sevice, står der at læse under barnedåb:
" Hovedpersonen skal ikke med til bords - fremvises
evt. ved Desserten ".
Kjolen er fra Ellen - Margrethes barnedåb i 1941.
Faktisk har museet endnu en præsentationskjole, tror vi
nok det er, den kommer fra Elly og Arne Petersen i Nørre Søby. Elly og Arne ved ikke, hvem der har brugt den, kun at
den lå blandt familiens ting, umiddelbart mente de det var en dåbskjole,
men da kjolen er en tro kopi af foranstående, dog med lidt mere længde,
konkluderer vi, at formålet må være det samme. |

|

Forskellige generationer af hagesmække broderet af
håndarbejdsglade mødre. |
|
I biblioteket ligger nu to fine samlemapper, som kunne
bestilles gennem Alt for damerne, til alle de spændende opskrifter, der
blev bragt i ugebladet i 1952. Siderne er sirligt klistret ind i mapperne af Ellen -
Margrethes mor, der herefter forærede dem til datteren. Opskrifterne er fra en tid, hvor husmoderen ikke var
bange for, at bruge tid i køkkenet når et gæstebud ventede.
Erik blev spejder i 1946, som 11 - årig, herfra stammer
spejderflasken, som han brugte gennem mange år.
Ellen-Margrethe var spejderpige på Fyn, herfra stammer
de to fine poser til bestik og andet grej. |
 |
 Drengedukken stammer fra Ruth, øksen fra Ove Larsens
drengeår i Nørre Søby
|
Bondegården af kraftig karton legede Erik og hans
brødre med som børn i fyrrerne, den er en arv fra morbroderen Carl, og
stammer nok fra tiden omkring første verdenskrig, jævnfør uniform på den
ene af figurerne.

Tevarmer syet på Båring Højskole i 1960 ( Model:
Håndarbejdets Fremme ).
Tilsvarende forklæde syede jeg på Årslev Friskole
omkring 1962.
|
 |
Lille babysæt fra sønnen Mogens, der blev født i 1970,
seks år før familien flyttede ind i deres nybyggede, selvtegnede, hus i
Årslev, den trettende september klokken tretten.
Den lille lyseblå hue blev brugt da Ellen -Margrethes
brødre blev bragt hjem fra Svendborg sygehus.
|
|
Ellen Margrethes gækkebreve |
|
 |
Gækkebrevet
her fik Ellen Margrethe Egelund Jensen omkring 1950, og det befinder sig
nu her på museet.
Vi
har for et par år siden lært Ellen Margrethe Adriansen, som hun nu
hedder, at kende og vi har blandt andet fået overdraget en fornem
samling af de gækkebreve hun fik dengang. Ellen Margrethe gik på
Grønderup skole, en af de gamle rytterskoler, der hørte til
Brahetrolleborg.
Der er lagt et stort arbejde i gækkebrevet, og motivet synes bekendt, et
motiv der også i dag fascinerer børn i alle aldre.
Rytterskolerne opførtes i perioden 1722 til 1727 på den del af
krongodset, der sørgede for heste og mandskab til det kongelige rytteri.
Undervisningen var obligatorisk for alle børn fra femårsalderen. Læsning
og undervisning i kristendommen var gratis, men skulle børnene lære
regning og skrivning, måtte forældrene betale.
|
|
Gækkebrevene der kom fra Pluto |
|
 |
|
I
morgen er i dag historie og de gækkebreve, der blev lavet i går er
allerede kommet på museum
Gækkebrevene her, kommer ikke fra dværgplaneten Pluto, men fra
Nordagerskolens indskoling. Eleverne, der har fremstillet de mange
smukke gækkebreve, er fra tre klassetrin: børnehaveklassen, 1. og 2.
klasse.
Det er herligt, at
børn af nutiden er så gode til at klippe gækkebreve som disse flotte
eksemplarer viser.
De
undervises aldersintegrerede og har derfor et vist mål af
indbyrdesundervisning.
Det er lidt fascinerende, at en del af tænkningen i den
Bell-Lancasterske* metode har overlevet til i dag, mere end 200 år efter
dens fremkomst i slutningen af 1700-tallet.
|
 |
| |
|
|
Lidt skolehistorie
*Den
indbyrdes undervisningsmetode kom fra England i 1820'erne og hed
oprindeligt den Bell-Lancasterske metode. Den udvikledes, uafhængigt af
hinanden, af Dr. Andrew Bell og Joseph Lancaster. Joseph Lancasters
motto var "Qui docet, discit" - den der underviser lærer, og det er
præcis samme tænkning, der ligger bag nutidig aldersintegration. Med
metoden kunne en enkelt lærer undervise mange børn, nogle mente op til
1000, ved at udnævne elever til hjælpelærere, opdele børnene i grupper
og lade dem læse højt fra læsetabeller, der var hængt op i
klasselokalet. Undervisningen blev styret stramt med fløjtesignaler og
korte, kontante ordrer til eleverne.
|
| |
|
|
| |